top of page

Fysioterapi ved urinlekkasje og underlivssmerter

Lær hvordan du styrker bekkenbunnsmusklene!

Urinlekkasje kan påvirke livskvaliteten din, men det finnes heldigvis en løsning: Bekkenbunnstrening er en enkel metode å styrke bekkenbunnsmusklene og kan bidra til å redusere eller eliminere urinlekkasje. 

Urinlekkasje (inkontinens, ufrivillig vannlating) oppstår når blæremuskulaturen svekkes eller bekkenbunnsmusklene er for svake til å kontrollere urinstrømmen. En fysioterapeut med kompetanse på dette område kan utforme en skreddersydd treningsplan basert på dine behov. Gjennom veiledning og regelmessig oppfølging får du hjelp til å utføre riktige øvelser og oppnå de beste resultatene.

Fordeler med bekkenbunnstrening:
   •    Forbedret blærekontroll
   •    Økt selvtillit
   •    Forebygging av fremtidige problemer
   •    Styrket bekkenbunn

Camtech er et måleverktøy som kan gi viktig informasjon om bekkenbunnsmuskelfunksjonen som: vaginal hviletrykk, maksimal frivillig sammentrekning og utholdenhet. Dette måles ved hjelp av en liten og myk probe som føres rett innenfor skjedeåpningen. Deretter gjøres en sammentrekning av bekkenbunnsmusklene, et såkalt «knip». Ved urinlekkasje og underlivsprolaps er bekkenbunnstrening standard førstelinjebehandling i Norge. Det kan være gunstig å få en fysioterapeut til å kontrollere at du kniper korrekt.

 

Hos vår fysioterapeut Grete på Kurland Fysioterapi og helseklinikk kan du få en grundig undersøkelse av bekkenbunnsmuskulaturen din, samt om du utfører knipeøvelser riktig. Forskning viser at over 30% presser ut istenden for å trekke inn, noe som kan gjøre vondt verre.

 

Ta kontroll over urinlekkasjen din i dag, bestill time og start din reise mot en bedre bekkenhelse.

 

Kontakt Grete på tlf. 91328909 hvis du ønsker en time for vurdering av din problematikk. (Send gjerne SMS).

IMG_4242.jpg

Mensendieck-fysioterapi gruppetrening

Hva er mensendieckgymnastikk?

Mensendieckgymnastikk er en treningsform som passer for alle; både kvinner og menn, unge som eldre, om du er stor eller liten, godt trent eller utrent. Denne treningsformen kan være ekstra god for deg med smerter i kroppen og som ikke føler at du hører hjemme på annen trening. Målet med treningen er å få økt styrke generelt i kroppen, bedre balanse, bevegelighet og koordinasjon, samt lære å bruke pusten på en mer hensiktsmessig måte. Det vil bli gitt individuell veiledning i gruppen.

 

Vi vil på dette kurset også ha et særlig fokus på å trene bekkenbunnsmuskulaturen for å forebygge og behandle inkontinensproblematikk. Les mer i neste avsnitt.

Mensendieckgymnastikk er en praksis innen fysioterapi. Dette er en behandlingsmetode utviklet av den amerikanske legen Bess Mensendieck (1864-1957). Hun var opptatt av kroppens daglige bevegelser og omgivelsenes innvirkning på kropp og sinn. Gruppetreningene ledes av fysioterapeut Grete N. Henriksen.

Woman Stretching
Yoga Stretches

Bekkenbunnstrening

På Mensendieck gruppetreningstimene vil vi fokusere ekstra på å trene bekkenbunnsmuskulaturen for å forebygge eller behandle
urin- og avføringsinkontinens. 
Viktigheten av å trene bekkenbunnsmuskulaturen (PFM) gjelder for alle aldre og begge kjønn. Inkontinensproblematikk er et folkehelseproblem som rammer dobbelt så mange kvinner som menn. Inkontinens reduserer ofte livskvaliteten hos dem som rammes, allikevel er det få som søker hjelp.
 

Mange unngår fysisk trening på grunn av inkontinens. Innen helsefremmende arbeid er regelmessig fysisk aktivitet viktig for å forebygge risikofaktorer for ulike sykdommer, og dersom kvinner og menn unngår fysisk aktivitet grunnet inkontinensproblematikk kan dette igjen føre til dårlig helse, trivsel og livskvalitet. I tillegg er dette er tabubelagt tema som kan være vanskelig å snakke om. Det er av den grunn nødvendig å sette søkelys på dette slik at flere kan gjøre noe med problemet og oppsøke hjelp.

bottom of page